Bałagan, zawyżona cena oraz niestosowna postawa w stosunku do kupującego to najczęściej popełniane błędy przez osoby wystawiające nieruchomość do sprzedaży. Niestety lista niewłaściwych działań i popełnianych błędów jest bardzo długa i skutkuje brakiem zainteresowania ofertą lub obniżeniem wartości nieruchomości w oczach nabywców lub najemców.

Przyjrzyjmy się tym najczęstszym. 

1.     Brak przygotowania nieruchomości do sprzedaży lub wynajmu

Nieporządek, zagracone pomieszczenia, rozwieszone pranie, zaduch i nieprzyjemny zapach (np. wilgoci, zwierząt domowych, gotowanego obiadu) to główny czynnik wywołujący pierwsze, negatywne wrażenie na oglądającym nieruchomość. Nie jest on bowiem w stanie dostrzec potencjału prezentowanych wnętrz, nie czuje się w nich komfortowo. Ponadto nadmiar zbędnych, nieużywanych przedmiotów, niewłaściwe rozmieszczenie mebli optycznie zmniejsza przestrzeń i tym samym atrakcyjność nieruchomości. Puste, nieumeblowane pomieszczenia też nie są najlepszym rozwiązaniem, ponieważ wydają się one dużo mniejsze.

Kolejną kwestią jest niewłaściwa kolorystyka we wnętrzach i słabe oświetlenie, a co gorsze brudne ściany, wiszące kable, cieknące krany i inne usterki techniczne bijące po oczach. Każdą nieruchomość przeznaczoną do sprzedaży lub wynajmu należy dobrze przygotować, uwypuklić jej walory i odpowiednio zaprezentować. Warto poświęcić temu odrobinę czasu lub skorzystać z profesjonalnej usługi Home Stagingu. Więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj. 

2.     Kiepskie zdjęcia, niezachęcające ogłoszenie

Słabej jakości zdjęcia, nieukazujące najistotniejszych cech nieruchomości i układu poszczególnych pomieszczeń, za to zawierające elementy, które nie powinny się znaleźć (np. sterta ubrań na krześle, kuweta dla kota), nie tylko nie wyróżnią oferty na tle innych, ale tak jak w przypadku ogłoszenia bez fotografii, nie przyciągną uwagi potencjalnych nabywców, będą ją pomijać. Dobre zdjęcie to 80% skuteczności ogłoszenia! Należy jednak zadbać także o jego treść. Brak kluczowych informacji, nieuporządkowana treść, przesadne zachwyty i obszerne rozpisywanie się o nieruchomości nie spotka się z zainteresowaniem szerokiego grona odbiorców.

3.     Cena nieadekwatna do wartości nieruchomości

Zbyt emocjonalne podejście do posiadanej nieruchomości, zainwestowane kilka lub kilkanaście lat temu środki finansowe w jej wykończenie i wyposażenie, wiele wspaniałych chwil przeżytych w tym domu, brak znajomości cen na rynku, margines negocjacyjny i wiele innych czynników powoduje często, że Sprzedający zawyża cenę ofertową. Uważa, że jego nieruchomość jest jedyna w swoim rodzaju i warta dużo więcej niż podobne w okolicy.

Właściwa wycena nieruchomości jest niezwykle ważna. Warto pamiętać, że im dłużej oferta sprzedaży dostępna jest na rynku, tym bardziej zainteresowanie potencjalnych nabywców spada, wydłuża się proces sprzedaży, co dla właściciela jest oczywiście niekorzystne, a kilkukrotne obniżanie ceny, budzi niepotrzebne wątpliwości kupujących i rozgoryczenie sprzedającego.

4.     Niewłaściwa postawa sprzedającego

Stres, emocje, pośpiech w trakcie udzielania informacji telefonicznych i pokazywania domu lub mieszkania przez właściciela. Do tego częsty brak wiedzy na temat nieruchomości, instalacji, materiałów wykończeniowych, roku budowy, opłat, itd. to kolejne błędy przy sprzedaży. Skuteczną metodą na zniechęcenie nabywcy jest także zapewnienie mu braku komfortu podczas oglądania nieruchomości w obecności hałasujących dzieci, podekscytowanych teściów, ciekawskich znajomych, biegających zwierząt oraz niewystarczająca ilość czasu na szczegółową prezentację.

Ponadto, wszelkie uwagi co do stanu nieruchomości często są odbierane przez sprzedającego zbyt osobiście i emocjonalnie, a jego reakcja bywa „niekulturalna.” Dołóżmy do tego częsty brak umiejętności sprzedaży, komunikacji i negocjacji. Gotowa recepta na nieudaną transakcję!

Dlatego sprzedaż nieruchomości na własną rękę nie zawsze jest dobrym pomysłem.

5.     Brak zaufania do pośrednika

Zdarza się, że pośrednik nie poświęca nieruchomości należytej uwagi i nie podejmuje właściwych działań, a nawet sprzedaje nieruchomość poniżej oczekiwań właściciela, po długim okresie czasu. Po złym doświadczeniu tracimy zaufanie do przedstawicieli tego zawodu. Dlatego przed przystąpieniem do współpracy warto zwrócić uwagę na wizerunek pośrednika, kulturę osobistą, strategię działania i propozycję rozwiązań, a także co równie istotne: na zaangażowanie i podejście do zlecenia. Dobry, rzetelny pośrednik będzie dotrzymywał ustalonych terminów i wywiązywał się zaplanowanych działań.

Następnie należy pozwolić mu działać, słuchać jego wskazówek i pomysłów na cały proces sprzedaży. Nie oznacza to jednak, że na wszystko od razu trzeba się zgadzać. Warto też podzielić się swoimi przemyśleniami i wnioskami, współpracować przy transakcji, ale nie wchodzić pośrednikowi w jego kompetencje. Nawet jeśli właściciel uczestniczy przy oglądaniu nieruchomości przez potencjalnego nabywcę, to pośrednik odpowiada za profesjonalną prezentację! Przejmowanie kontroli nad spotkaniem z kupującym, wyprzedzanie pośrednika w jego działaniach, nie jest dobrym rozwiązaniem i może negatywnie wpłynąć na cały proces sprzedaży i tym samym oczekiwania właściciela co do finalnej transakcji.

Sprzedaż nieruchomości tylko pozornie wydaje się czymś prostym. A błędy popełnione przez sprzedających podczas całego procesu skutkują znacznym wydłużeniem czasu pozyskania nabywcy i nie przynoszą satysfakcjonujących rezultatów.

Jeśli posiadasz nieruchomość i potrzebujesz wsparcia w procesie przygotowania jej do sprzedaży lub wynajmu albo pomocy w znalezieniu nabywcy lub najemcy, to zapraszam do współpracy. W efekcie czego o wiele szybciej i z większym zyskiem sprzedasz swoją nieruchomość.

Zainspirowałam Cię do działania?
Napisz mi proszę o efektach.
Jeśli potrzebujesz dodatkowej motywacji
lub wsparcia, skontaktuj się ze mną.