Decluttering, czyli odgracanie i porządkowanie, a także segregowanie przedmiotów w pomieszczeniach mieszkalnych i funkcjonalnych. Po prostu przegląd posiadanych rzeczy, pozbycie się z najbliższego otoczenia tych niepotrzebnych oraz właściwe przechowywanie pozostałych. Krótko mówiąc, uporządkowanie swojej przestrzeni domowej i przynależnych pomieszczeń, łatwy dostęp do rzeczy ważnych i potrzebnych.

Warto poświęcić odrobinę czasu i przyjrzeć się wszystkim zgromadzonym przez nas przedmiotom. Na pewno każdy posiada takie, które już się do niczego nie przydadzą, są niechlujne, uszkodzone lub nieużywane od bardzo długiego czasu. Przeglądowi powinny podlegać wszystkie szafy, szafki, szuflady, regały w każdym pomieszczeniu domowym oraz spiżarki, komórki gospodarcze, piwnice i garaże.

Choć na początku może wymagać to większego zaangażowania czasu i energii, to zapewniam, że każdy kolejny „remanent” będzie trwał krócej. I co najważniejsze, sam decydujesz, które rzeczy są Ci potrzebne! Nie musisz od razu wyrzucać tych, których nie chcesz, nawet jeśli trzymasz je tylko z sentymentu.

Zalet z ograniczenia ilości przedmiotów wokół nas jest bardzo dużo. Największą jest uwolniona przestrzeń i oszczędność czasu. Im więcej mamy, tym trudniej jest nam odnaleźć potrzebną na daną chwilę rzecz, a szkoda tracić cenny czas na takie poszukiwania.

Jak się z tym zmierzyć? Otóż wystarczy tylko 7 kroków:

1. Wybierz jedno miejsce wymagające przeglądu i uporządkowania posiadanych rzeczy. W przypadku np. dużej szafy lub garażu podziel swoją pracę na 2 lub 3 etapy.

2. Zaplanuj odpowiedni dla Ciebie termin, aby móc poświęcić temu wystarczającą ilość czasu na zakończenie porządkowania lub jego poszczególnego etapu. Dzień, w którym nie masz specjalnych planów i nie będziesz działać pod presją czasu. Unikniesz w ten sposób frustracji i nie odwalisz roboty na pół gwizdka, czyli niedbale, na odczepnego.

3. Nie wyjmuj wszystkich rzeczy na raz, żeby ich ilość Cię nie przytłoczyła. Do tego stworzyłby się niepotrzebnie, dodatkowy bałagan. Przygotuj 4 pojemniki (lub podziel pomieszczenie na 4 strefy) do grupowania rzeczy na:

  1. ZOSTAJĄ
  2. DO LIKWIDACJI
  3. DO SPRZEDAŻY, WYMIANY LUB ODDANIA
  4. DO ZASTANOWIENIA SIĘ (ten pojemnik powinien być mniejszy od pozostałych i jak najrzadziej wykorzystywany, ale na początek stanowi dobre rozwiązanie, aby nie decydować w nieskończoność o przeznaczeniu danej rzeczy).

4. Wyjmuj poszczególne przedmioty i zamieszczaj je w odpowiednim pojemniku (lub części wydzielonej strefy).

5. Przetrzyj półki, wnętrza szafy itd. oraz rzeczy z pojemnika a) i ułóż je grupami, kategoriami, aby zyskać do nich łatwy dostęp np. koszulki, koszule, spodnie, swetry (będąc w temacie szafy). Do organizacji, układania i przechowywania wykorzystaj dostępne w sklepach i Internecie różnego rodzaju pojemniki, pudełka, organizatory, separatory itd. Zadbaj także o ich odpowiednią wielkość i kolorystykę.

6. Rzeczy z pojemnika b) pozbądź się jak najszybciej, zanim zdążysz zmienić zdanie. Zadbaj o ich właściwą utylizację. Rzeczami z pojemnika c) zajmij się w następnej kolejności.

7. Na końcu przejrzyj zawartość pojemnika d) i podejmij ostateczną decyzję, które z tych rzeczy naprawdę Ci się przydadzą. Podejdź do tematu uczciwie! Nie zostawiaj wszystkich rzeczy, tylko po to, żeby najszybciej zakończyć ostatni etap pracy.

Widzisz, to takie proste. Regularny przegląd posiadanych rzeczy oraz efekt wykonanej pracy zmotywują Cię do dalszego działania oraz pozbawią nawyku gromadzenia nadmiaru rzeczy.

Zagracona i zaniedbana przestrzeń negatywnie wpływa na samopoczucie i energię mieszkańców, a maksymalne oczyszczenie najbliższego otoczenia ze zbędnych elementów i optymalne jego wykorzystanie sprawi, że we wnętrzu zapanuje równowaga, porządek i harmonia.

A więcej przestrzeni, to większy komfort do myślenia, tworzenia, zabawy i cieszenia się życiem.

Zainspirowałam Cię do działania?
Napisz mi proszę o efektach.
Jeśli potrzebujesz dodatkowej motywacji
lub wsparcia, skontaktuj się ze mną.